Spilhjulet 13-09
Spilhjulet
Spilhjulet skal kvalificere læreprocessen i
boldspilundervisningen
Spilhjulet er blevet et udbredt og anerkendt
redskab til at arbejde med tilpasninger og udvikling af boldspil.
Spilhjulet præsenterer seks parametre, der tilsammen udgør
formen på spillet: spillere, bane, mål, bold, rammer og spilledelse.
Spilhjulet giver læreren mulighed for at arbejde med elevernes kreativitet, samarbejdsevner, refleksivitet, det at fungere som gruppe, relationer.
Hjulets parametre:
Banen: Valg af
banens størrelse, form og underlag. Disse kan influere på bl.a. udøverens
reaktionstid til at reagere, handle og vurdere, hvilket får betydning for
hastigheden, sikkerheden og præcisionen i boldomgangen.
Mål: Skal forstås
som det sted på banen, hvor der kan scores/ laves point. Dette kan også forme
spillet i forskellige retninger. Eksempelvis giver to mål retningsbestemt spil,
hvorimod fire vil give spillet en dimension af retningsskift og krav til overblik
hos den enkelte spiller hvilket udfordre udøverens Boldspilsfaglige
forudsætninger.
Det kan også bidrage til at udvikle deres overblik og timing
i at skifte retning og finde områder på banen med mulighed for at skabe
overtalssituationer. Det retningsfrie spil stiller således større krav til
spillernes perception. (Perception er vores opfattelse og fortolkning af det vi
sanser)
Spillere: Denne
kategori omhandler antal af spillere på hvert hold, og det kan være en fordel
at lave hold med færre spillere på den ene for at danne lige hold, denne
differentiering kan også bestå af forsvar imod angreb, brug af joker el.lign.
Selvom der er forskel mellem kønnene, må tilgangen til
differentieringen bero på en vurdering af spillernes forudsætninger.
Bold: Valg af
bold kan være afgørende for spillets muligheder og tempo. Der kan gøres brug af
store og små bolde, tunge og lette i fx volleyball.
Betingelser/regler:
Spilledelse:
At være idræts-lærer:
Husk! Der kan være stærke følelser på spil
Fra udøver til underviser.
Som underviser skal man forbedre sine praktiske færdigheder og samtidig udvikle didaktiske kompetencer.
Idræts-læreren skal kunne forklare, hvordan en øvelse skal udføres, der skal altså sættes ord på. Dette forudsætter at læreren har kendskab til fagtermerne inden for den enkelte idrætsgren, og øger bevistheden omkring bevægelser når der arbejdes med kroppen.
Man skal kunne undervise og vejlede i forskellige idrætkulturelle områder.
Undervisningkompetence niveauer
- Det faglige/ saglige niveau
- Det relationelle -
- Det personlige - Kompetence til at anvende personlige følelser, fornemmelse og rektioner i undervisningen
- Det strukturelle - Kompetence til at strukturere undervisningen så den bliver så hensigtsmæssig så muligt
God udøver er ikke = god lærer.
Formidling og faglighed vægter højest, men hvis læreren kan vise og udføre øvelserne vil det være et stort plus.
Kvalitet i undervisningen: Eleverne skal
Lære noget
Fysisk aktivitet
Alle skal kunne være med
Det skal være sjovt
Reflekteret rutinedannelse
hvad gør jeg når timen starter
hvad gør jeg når jeg skal give en instruktion
hvad gør jeg, når jeg stopper et forløb
hvad gør jeg, når jeg stopper timen
hvad gør jeg når, eleven ikke har idrætstøj med
hvad gør jeg når, eleverne ikke vil bade efter idræt
hvad gør jeg når,,,
Kompetencer læreren skal biside:
Relationskompetence
Formidlingsevne
Fagligehed
Overblik
Kendskab til elevers forudsætninger
Idrætsfærdigheder
klasserumsledelse.
Faget idræt i skolen
Fagets berettigelse
Aktivitetter tænkes ind i en lærerings kontekst
Læring i bevægelser
Læring om bevægelse - teoretisk baggrund for aktivitetterne
Læring gennem bevægelse - hvad lære eleverne ud over spillet (relationer, dannelse osv..)
Reflektioner over dagens spil: (Kaste bold mod basket kurv)
Tre skridt, to point når bold gribes uden for feltet. Hvad var godt og hvad fungerede mindre godt?
Plade bold foregik på basketbanen. Scoring sker ved skud på tavlen
og medspiller griber bolden. Ingen fysisk kontakt.
Evalurering af egne regler:
Vi tilføjede reglen, at man måtte drible frit med bolden, samt
tage et enkelt skridt enten før man dribler eller efter – ingen dobbeldribling.
Samtidig kunne man nu score 2 point ved at medspilleren, som griber bolden står
uden for den gule firkant.
Efter halvlegen tilføjede vi reglen, at rører en modspiller en,
mens man har bolden skal man aflevere med det samme.
Tankerne vi gjorde os omkring disse regler var, at det at man
måtte drible, ville åbne spillet lidt mere og sætte tempoet op. Basis spillet –
uden tilføjede regler – kunne godt klumpe lidt sammen, fordi man ikke kunne flytte
sig når man havde bolden. Driblingerne skulle altså brede spillet ud og få mere
spil på og ikke bare afleveringer.
Reglen af aflevering ved berøring, var tænkt som en stopklods for
driblingerne. Så hvis en spiller dribler ned af hele banen, kan han hurtig
stoppes ved berøring.
Feedback fra de andre spiller: Reglen om aflevering ved berøring
skulle vi have nævnt, at der bare skulle afleveres til medspiller. Bolden skal
ikke overdrages til modstanderholdet – det kunne misforstås. Reglen om berøring
gav ikke mening, hvis en spiller stod stille med bolden, det blev en akavet
situation.
Yderligere ændringer: Man
kunne have ændret berøringsreglen, til kun at gælde hvis en spiller dribler med
bolden. For at stoppe deres angreb, men uden at skabe situationer, når spillet
er stille.
Kommentarer
Send en kommentar