Flagfootball

Flagfootball

Dagens undervisning forgik ude i Flyng. Her øvede vi nedenstående løbeplays. 
Efter endt angreb skulle vi agere forsvar for modstanderholdet, hvilket var grobund for refleksion, revurdering og justering af taktiske overvejelser.  
 

Opgave
Efter spillet fik vi til opgave, at overveje spillet ud fra en skolekontekst. Her fandt  vi det relevant at inddrage to af spilhjulets parametre - bold og betingelser.
  
Bold: Her gik overvejelserne på, at ændre bolden til en blødere, som er lettere at holde på, for derigennem at tilgodese elever vis gribeevner er under middel. Ligeledes antager vi, at elever som ikke er trykke ved bolde generelt vil profitere af en blødere bold.    

Betingelser: Da vores oplevelser af spillets udvikling var, at tyngden hurtigt blev lagt hos de hurtige og gribesikre spillere på holdet (hvilket jeg antager kan have en ekskluderende effekt på de resterende) antager jeg ligeledes, at indføring af afleveringer mellem spillerene vil have en inkluderende effekt da det vil inddrage flere spillere. 

Herunder videosekvenser af dagens spil og sejrs dans.






   

Flagfootball

Uploader de løbeplays jeg har lavet her, plus nogle kommentarer til dem.
Generelt: Løbeplays er meget situationelle, og kræver at vi også lige holder øje med, hvordan modstanderholdet forsvarer. Jeg har markeret, hvor bolden kan befinde sig. Er der flere bolde, afhænger det af, hvem quarterbacken (QB) udvælger.

Først play, OTA. Vi starter på en linje som vi plejer - bruges når modstanderholdet er langt tilbage på banen og vi bare skal have så mange meter vi kan.
Når QB melder play ("OTA!") løber runners ind mod QB, hvorefter spillet starter ("Hep!"). Alle er klar til at modtage bolden og ved hvor de skal løbe hen. QB afleverer bolden hånd-til-hånd til en spiller efter eget valg (alt efter hvor der ser frit ud) og alle løber hver deres vej samtidig. Alle løbere forsøger at imitere, at de har bolden (enten bag ryggen eller i siden). Det er vigtigt at alle løbere virker overbevisende indtil modstanderne har regnet det ud.
Andet play, Knækbrød. Starter som vi plejer. Modstanderholdet står vilkårligt.
Playet er en fake: Center (C) og Wide Receiver (WR) løber ind mod midten af banen og gør klar til at gribe et kast mod midten, mens QB lunter lidt tilbage for at gøre klar til kast - hvis ingen angriber QB kan WR og C også splittes igen.
Én runner bliver ved Line of Scrimmage (LoS) ved midten og ser, hvor modstanderholdet løber hen. Enten når QB bliver angrebet, eller når modstanderholdet er trukket mod midten modtager runneren bolden og løber. QB kan vælge at kaste til WR eller C, hvis de får løbet sig fri.
Tredje og sidste løbeplay, Frosties. Startformationen er rykket ud til en af fløjene (spejlvend, hvis i højre side). C og to runners starter deres løb langs fløjen, mens en WR center ved modsatte linje. QB kan vælge at kaste med det samme, eller se om runnersne kan få trukket modstanderholdet til sig. Igen, hvis en fløjrunner løberr sig fra kan QB afleverer til denne, og ellers gælder det bare for WReren om at få så mange meter som muligt.
Runningsplays virker generelt lidt spøjse i flagfootball, da man i normal football gerne må dække andre spillere op, og derfor bedre kan udnytte bare at løbe. Derfor er der 1 play, der bare er en decideret "løb så langt du kan", mens de andre forsøger at snyde modstanderholdet for at få noget ud af at løbe og ikke bare kaste

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spilhjulet 13-09