Boldspil i skolen

Bolspil i skolen

I dag har vi arbejdet med Kidsvolley og tilgange til spillet: 1. del i dette indlæg omhandler tilgange og lærer/træners rolle til spil i skolen. 2. del en kort beskrivelse af hvordan vi har arbejdet med spillet i praksis.   

1. Del) Der kan arbejdes med følgende tilgange:
Taktisk
Fysisk (man spiller)
Team (det sociale og fællesskabet) alle skal være med og komme til orde.
Legende (spillet laves om til en leg)
TGFU (spillet startes hvorefter der analyseres på den del af spillet, der skal arbejdes med)
Teknisk (arbejde med tekniske færdigheder. Hvor effektivt eleven kan udføre en given bevægelse, aflevering el.lign.)


Aktivitetshjulet

Ved udviklingen af teknikøvelser, har du som træner forskellige muligheder for, at ændre på sværhedsgraden. Dette kan gøres ved, at justere på forskellige punkter i modellen "aktivitetshjulet". Læreren kan fx:
- Mindske eller forøge bevægelseshastigheden

-  Ændre positionen, størrelsen og
kompleksiteten af omgivelser (tættere på eller længere væk fra målet, større eller mindre mål, antallet af involverede udøvere)
-  Ændre vægten af redskaber (tennisketsjer, golfkølle, spyd, osv.)
-  Støtte (modtagning med hænder eller lounge, afsætskasser)
-  Ændre udøverens vægt (bungy/elastiksystemer)





Udviklingshjulet

I forbindelse med tekniktræning er det fordelagtigt, at du som træner, er systematisk når du udvikler øvelserne til dine udøvere. 
En brugbar metode er illustreret her. 
den består af fem punkter, som du løbende bør berøre, når du laver tekniktræning med din udøvere. 

Metoden er cirkulær forstået på den måde, at du gentager processen hver gang du har trænet med dine udøvere, hermed vil du løbende blive mere bevidst om dine fokuspunkter og kommunikation. 

1. Udformning eller opdatering af teknikskema
2. Udvælge det vigtigste fokuspunkt for færdigheden 
3. Træning af færdigheden 
4. Evaluering af færdigheden 
5. Evaluering af øvelsesvalg og træningsprogression     
























Del 2. Kidsvolley 



Vi startede på level 0 og endte på niveau 4. Progressionen følger niveaustigning.
Vi arbejde med forkellige kaste gribe øvelser,som har til hensigt at udvikle teknikker inden for spillets grundslag, således at der dannes baggrund for progression. Fælles for øvelserne og selve spillet er, at udøveren har mange berøringer uanset hvilket niveauet denne er på. 






Tema: Krop, træning og trivsel

Opvarmning hvorfor? 
For at hæve kropstemperaturen fra sine oprindelige ca. 37 grader da det vil øge præstationsevnen, nerveimpulser, kontraktionshastighed og leddenes bevægelighed.  Ligeledes er tilsigtet at øge puls,- og respirationsfrekvensen, da dette vil tilføre mere ilt til muskelcellerne og afgive kuldioxid og enzymaktiviteten.
        
Når man varmer op, er det fordi man skal i gang med at udføre en fysisk aktivitet.
Man skal målrette sin opvarmning efter hvilken aktivitet/sportsgren, man skal i gang med at udføre.
Når man sammensætter et opvarmningsprogram, skal man tænke hele kroppen med, men det primære fokus skal ligge på de muskelgrupper der anvendes til udførelsen af aktiviteten/sportsgrenen. Opvarmning har to formål et fysiologisk og et psykologisk. Det at hæve kropstemperaturen fra sine oprindelige ca. 37 grader, vil bl.a. øge præstationsevnen, blodcirkulationen, nerveimpulser, kontraktionshastighed, leddenes bevægelighed, afgivelse af ilt fra blod til muskelceller og enzymaktiviteten (Enzymer er stoffer, som er nødvendige for de kemiske reaktioner i kroppen  

Brug af musik     
Musik kan bruges til at opnå højere bevægelseskvalitet, samt at skabe større motivation hos deltagerne. 
   

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spilhjulet 13-09