Atletik
Højdespring
Spydkast
800 meter løb (mellemdistance)
Inden vi blev sendt ud på de 800 meter skulle vi tage tid på hvor langtid vi var om at løbe 200 meter og derefter komme med et bud på, hvor langtid vi ville være om at løbe 800 meter. En øvelser der fik de fleste til at undervurdere deres evner og løbe hurtigere end, hvad de troede kunne og enkelte til at overvurdere og sætte tempoet for højt for derefter at gå ned i tempo. Distancen er hurtigt overstået, men ekstrem hård når det står på. Den er god til at sætte topatleters præstationer i perspektiv til ens egne.
Til brug i folkeskolen mener jeg, at den egner sig til at skabe relationer og sammenhold mellem elever. Relationer da man bliver sat til at være tidstager for en anden elev, hvis estimerede tid du kender på forhånd, hvilket giver foranledning til at motivere og heppe på vedkommende, som iflg. Danmarks Idræts-Forbund bidrager til en god følelse og øger præstationen hos udøveren (Fysisk træning s.2)
Kuglestød
Atletik Generelt
Atletik byder på mange discipliner, der stiller forskellige krav til udøveren såsom styrke, eksplosivitet og udholdenhed. Atletik kan derfor være godt at bruge i folkeskolens idrætsundervisning, eftersom alsidigheden i disciplinerne vil danne baggrund for en naturlig differentiering, så muligheden for succesoplevelser vil være stor hos flest mulige elever. Et eksempel herpå kunne være at klassens kraftige dreng eller pige, som vil være udfordret i løbediscipliner, til gengæld vil have mulighed for at støde længere i kuglestød og dermed få en succes oplevelse i idrætsfaget. Ligeledes medfølger et pointsystem som tager højde for de differencer der er hos drengene og pigerne. Med differencer tænker jeg på vægtforskellen på kuglen og spydet for piger og drenge, men også i andre discipliner.
I atletik bruges redskaber fx spyd og tunge jernkugler, som gør at læreren må tage sine forholdsregler og have en deduktiv tilgang til disse discipliner. find didaktisk model
Spydkast
800 meter løb (mellemdistance)
Inden vi blev sendt ud på de 800 meter skulle vi tage tid på hvor langtid vi var om at løbe 200 meter og derefter komme med et bud på, hvor langtid vi ville være om at løbe 800 meter. En øvelser der fik de fleste til at undervurdere deres evner og løbe hurtigere end, hvad de troede kunne og enkelte til at overvurdere og sætte tempoet for højt for derefter at gå ned i tempo. Distancen er hurtigt overstået, men ekstrem hård når det står på. Den er god til at sætte topatleters præstationer i perspektiv til ens egne.
Til brug i folkeskolen mener jeg, at den egner sig til at skabe relationer og sammenhold mellem elever. Relationer da man bliver sat til at være tidstager for en anden elev, hvis estimerede tid du kender på forhånd, hvilket giver foranledning til at motivere og heppe på vedkommende, som iflg. Danmarks Idræts-Forbund bidrager til en god følelse og øger præstationen hos udøveren (Fysisk træning s.2)
Kuglestød
Atletik Generelt
Atletik byder på mange discipliner, der stiller forskellige krav til udøveren såsom styrke, eksplosivitet og udholdenhed. Atletik kan derfor være godt at bruge i folkeskolens idrætsundervisning, eftersom alsidigheden i disciplinerne vil danne baggrund for en naturlig differentiering, så muligheden for succesoplevelser vil være stor hos flest mulige elever. Et eksempel herpå kunne være at klassens kraftige dreng eller pige, som vil være udfordret i løbediscipliner, til gengæld vil have mulighed for at støde længere i kuglestød og dermed få en succes oplevelse i idrætsfaget. Ligeledes medfølger et pointsystem som tager højde for de differencer der er hos drengene og pigerne. Med differencer tænker jeg på vægtforskellen på kuglen og spydet for piger og drenge, men også i andre discipliner.
I atletik bruges redskaber fx spyd og tunge jernkugler, som gør at læreren må tage sine forholdsregler og have en deduktiv tilgang til disse discipliner. find didaktisk model
Kommentarer
Send en kommentar