Friluftstur
En præcisering af BLOG og frilufttur.
På Bloggen skal være:
1 min. et indlæg om turens aktiviteter og jeres egne refleksioner over disse. Det forventes, at der er billeddokumentation.
2. Der skal være et indlæg over de didaktiske muligheder for friluftsaktiviteter i skolen.
Indlægget sce al være på bloggen senest fredag den 6. september
Gåtur ved klinten:
Finde sten til smutkonkurrence på vej fra a til b. Ved at give eleverne en opgave på vej fra a til b, flyttes fokus fra gå turen og distancen føles mindre.
klatring:
Tre forskellige baner, konkurrence på tid, elever skulle overvinde frygten for højderne, der blev lavet konkurrencer for de, som godt kunne komme helt op og den som ikke havde været oppe i toppen. Dette fik to af tre, som ikke havde været helt oppe til at tage turen helt op til toppen.
Tre forskellige baner, konkurrence på tid, elever skulle overvinde frygten for højderne, der blev lavet konkurrencer for de, som godt kunne komme helt op og den som ikke havde været oppe i toppen. Dette fik to af tre, som ikke havde været helt oppe til at tage turen helt op til toppen.
Mountainbike:
Her blev holdet delt i to, så der var et hold med erfaring (tonserholdet) og et uden (blev ikke benævnt ved navn)
Turen startede med, at instruktøren Helge gennemgik cyklen og forklarede, hvordan gear og bremser fungerede. Derefter fortalte han lidt om, hvor man skulle lige vægtfordelingen i sving og op og ned ad bakke. Introduktionen var ganske kort, og der gik ikke langtid før vi sad på cyklerne og lavede sjove øvelser. Vi skulle b.la. cykle under en snor som gradvist blev sænket, så det blev sværere og sværere at komme under (cykel limpo) Vi blev altså kaste ud i det i bedste learning by doing stil, hvilket gjorde at man ikke blev utålmodig.
Refleksion: Hvis man skal på tur med en klasse kan det være en fordel at lave så meget forberedelse hjemmefra som muligt, så ikke tide går fra aktivitetterne ude på stedet.
Herefter skulle vi cykle tæt imellem hinanden uden at nogen blev påkørt. Denne leg blev af mere fysisk karakter, da vi man nu måtte skubbe til hinanden, for at få de andre til at miste balancen. To sjove lege der gjorde at man lærte cyklen at kende og samtidig havde det sjovt sammen med de andre deltagere på holdet.
Madkonkurrence:
En didaktisk overvejelse ift. hold konkurrencer kan være at styrke samarbejdet og sammenholdet i en gruppe. Konkurrenceelementet giver i de fleste tilfælde også anledning til en skærbet opmærksomhed og motivation hos eleverne. Mette Pless identificere i sin bog "De topmotiverede unge" fem typer af motivation:
1. Vidensmotivation - Eleven har interesse for faget og vil gerne vide mere om det
2. Mestringsmotivation - Eleven oplever at kunne løse opgaverne og får lyst til at lære mere
3. Præstationsmotivation - Eleven oplever, at en ekstra indsats giver pote i for af ros eller en bedre karakter og får lyst til at præstere mere.
4. Relationsmotivtion - Eleven føler sig som en del af fællesskabet i klassen og føler, at læreren ser og høre ham, hvilket motivere til deltagelse i undervisningen
5. Involveringsmotivation - Eleven er med til at bestemme emner i undervisningen for eksempel gennem åbne lærerprocessor som projektopgaver, hvilket giver ejerskab og lyst til at arbejde med stoffet.
I en øvelse som denne kommer gruppens medlemmer ind omkring flere af disse typer motivation.
Bålkonkurrence:
I denne konkurrence ville jeg, som underviser overveje hvorvidt det er hensigtsmæssigt at udelukke elever fra en konkurrence fordi de besidder nogle færdigheder, som vil give gruppen en fordel. For mig var det en stor udfordring, ikke at måtte dele ud af min viden og erfaring specielt under en konkurrence. Ved at inddrage Lev Vygotskys teori om zonen for nærmeste udvikling, kunne man med fordel have ladet disse elever virke som medierende personer, hvilket ifølge teorien vil give de øvrige medlemmer af gruppen kompetencer til at udføre opgave på egen hånd fremadrettet.
Kajak:
På kajakturen skulle vi gå sammen i par, så man hele tiden havde en at følges med og holde øje med ude på vandet. Dette var en god sikkerhedsforanstaltning, som gjorde, at alle hele tiden havde minimum en hjælper tæt på hele tiden. Vandet i Præstø fjord er lavt med undtagelse af sejlrenden. Denne kunne man have valgt at krydse samlet, hvis der havde været tale om en folkeskoleklassen. Distancen på sejlturen var 7,4 km. og tog 2 timer hvilket gav anledning til at få snakket med sin makker og skabe en relation.
Vejret var godt og vandet varm, og med de forhold kunne man havde lavet en øvelse, som viste eleverne hvordan en flydevest fungere. En flydeøvelse kunne her give usikre elever en trykhed.
Overnatning i shelter og bivuak:
Didaktiske muligheder for friluftaktiviteter i skolen:
Friluftaktivitetter eller udeskole kan foregår i natur og samfund omkring
skolen eller som udflugtsmål. Man kan kalde det en skole uden
mure, hvor lærere og elever er ude og henter
viden og oplevelser på steder og hos mennesker i
lokalområdet eller som som udflugtsmål – og hvor mennesker omkring skolen
bærer viden ind (åben skole).
Kommentarer
Send en kommentar