Slagboldspil

SLAGBOLDSPIL

I slagboldspilsforløbet spillede vi amerikansk rundbold og softball. Jeg vil tage udgangspunkt i softball, da det næsten er det samme som amerikansk rundbold med nogle få ændringer.

Softball er et spil, hvor der er et ude og inde hold. Inde-holdet skal slå bolden med et bat ud på banen, hvor ude-holdet enten skal gribe bolden eller lukke inde-spillere ude fra baser. Banen består af fire baser, som er placeret i en diamant. Inde-holdet batter fra home-basen.

Billedresultat for softballbane"

Softball er antropologisk set ikke et særligt velkendt spil i Danmark, så der er stor sandsynlighed for, at eleverne ikke kender særlig meget til det. Derfor er det vigtigt at starte fra bunden med de fleste af regler - her kan man evt. tage udgangspunkt i rundbold, som de fleste dog kender. Man kan dele spillet op i: handsken (gribe/kast), løbet på banen og batting.

I vores forløb startede vi med at øve med handsken - hvordan man bruger handsken, griber bolde i den og hvordan man stopper/griber rullende bolde. Har man svært ved at holde bolden i handsken kan man bruge sin frie hånd til at klemme om handsken så bolden holdes fast.

Herefter arbejdede vi med løb, hvor vi både øvede os i at løbe fra base til base, men også lærte reglen om der kun må være én spiller per base ad gangen. Vi øvede blandt andet et løb hvor vi skulle løbe til næste base og første løbe videre når en anden var ved at ankomme til vores base. På den måde blev det til en slags interval-træning.

Sidste del-øvelse gik på at batte. Vi battede fra en batting tee så vi ikke skulle inkludere kastet ind til batteren. Hvis vi også skulle øve dette kan det tage meget lang tid før eleverne får lov til at opleve det færdige spil, hvilket kan påvirke deres motivation negativt. Vi skiftedes til at slå bolden ud og gribe/hente den. Ved batting skal man fokusere på højde af bolden (ca. ud fra hoften), svinget og øje-hånd koordination. Sidstnævnte kan være svær, da battet bliver en forlængelse af vores krop og derfor for de fleste ikke er tilvænnet. Mange slag bliver for lave, så det er vigtigt at eleverne har god mulighed for at afprøve deres slag og typiske højde. Klassekammerater eller læreren kan passende stå og vurdere om bolden skal længere ned.

Vi sluttede af med et færdigt spil, men det var tydeligt at se at der var stor forskel på niveau. Det kan være svært at modvirke når spillet er så ukendt, men bare det at man prøve spillet af kan betyde, at eleverne vil glæde sig til at øve videre ved næste time, da de nu har forståelse for, hvad de forskellige øvelser skal bruges til.

I løbet af det færdige spil fik vi også tilføjet reglen om at tagge. Når en ude-spiller har bolden i handsken kan denne berøre en inde-spiller på vej mellem baser og dermed dømme dem "ude". Dette tilføjer ekstra strategiske elementer, som man kan arbejde mere med når eleverne har vænnet sig til grundspillet.


Didaktik
 

Man kan passende bruge boldspilstrappen her, da softball i høj grad handler om at dele spillet op og øve de enkelte dele. Efter første undervisningsgang kan man dele eleverne op i niveau, så eleverne kan øve sig sammen på tilsvarende niveauer. For eksempel vil der være nogle elever der har ret godt styr på håndtering af handske, men ikke føler sig sikker ved batting. Så kan de få lov til at øve slag, mens dem, der ikke har tilvænnet sig bolden kan øve sig i at gribe/kaste.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spilhjulet 13-09